Golf GTI první generace
Byl to takový rozpustilý diblík za dvojnásobnou cenu oproti klasickému Golfu – v roce 1976 přišel na 13 850 západoněmeckých marek. Vážil pouhých 810 kg a s motorem, samozřejmě benzinovým, o objemu 1,6 litru dosahoval nejvyššího výkonu 81 kW (110 koní).
Golf GTI druhé generace
Nástupce prvního „gétéíčka” přišel v roce 1985. Opět s výkonem 81 kW (110 koní), ale tentokráte z motoru o objemu 1,8 litru. Jako třešničku na dortu jej také designéři lehce přiostřili, aby bylo poznat, že to není jen tak nějaký Golf.
Golf GTI třetí generace
Třetí generace Golfu GTI přijíždí v roce 1991 a je nenápadná, jak to jen jde. Alespoň navenek. Pod kapotou se schovává nejprve 115 koní, ale ke konci výroby se díky novému dvoulitru dostává výkon až na 110 kW (150 koní)!
Golf GTI čtvrté generace
Čtyřka je opět spíše nenápadná, a díky své hmotnosti není ani příliš zábavná. V roce 1998 disponuje dvoulitrovým čtyřválcem se 150 koňmi, v roce 2001 pak jubilejní edice „25 Years of GTI“ má koní již 180.
Golf GTI páté generace
V roce 2004 přichází páté GTI v pořadí a po mdlé čtyřce se vše obrací k lepšímu. Patřičně ostrý vzhled, perfektní jízdní vlastnosti a dvoulitr s rovnými dvěma stovkami koní. Komu to bylo málo, mohl sáhnout i po výročním modelu ke třicetinám „gétéíčka“ v roce 2006. To nabízelo 230 koní a ještě přiostřený vzhled.
Golf GTI šesté generace
Po všech směrech vylepšené šesté GTI se objevuje v roce 2009. Je pekelně rychlé, v zatáčkách jej to také baví a dvoulitrový motor ukrývá 210 koňských sil. V roce 2011 je tu pak další výroční model, tentokráte k pětatřicetinám, který má stylově koní 235.
Golf GTI sedmé generace
GTI sedmé generace přichází v roce 2012 ve dvou verzích. Jako klasické GTI s výkonem 162 kW (220 koní) a také jako GTI Performance s diferenciálem na přední nápravě a 230 koňmi. V roce 2016, kdy je „gétéíčku” čtyřicet, odhalil Volkswagen také model GTI Clubsport, tou dobou nejrychlejší předokolku na Nordschleife, které mělo výkon 213 kW (290 koní).
Golf GTI osmé generace
Spíše kosmetické změny navenek i uvnitř nijak nekazí požitek z rychlé a zábavné jízdy. Naopak, člověk se i v aktuálním „gétéíčku” cítí jako doma. Klasické osmé GTI pohání dvoulitrový čtyřválec s 230 koňmi, Golf GTI Performance, které jsme testovali, pak má nejvyšší výkon 180 kW (245 koní). Ve srovnání s klasickou verzí je nový Golf GTI Performance také lépe vybavený. Kromě vyššího výkonu má také větší brzdy, přední diferenciál a digitální Active Info Display. Obě verze modelu jsou pak vybaveny typickými znaky GTI, jako je legendární červený proužek na mřížce chladiče a LED světlomety.
A tady si přečtěte, proč Passat nemusí být jen miláčkem podnikových fleetů.