Smetanovo nábřeží, vtip května 2020
Doba je zlá, ale bylo by fajn, kdybychom se všichni pomalu začali zase uklidňovat. Hlavně Magistrát halvního města Prahy, který přišel se zvláštním nápadem, jako pomoci kavárně Slavie, restaurantu Parnas a bistru SmetanaQ na Smetanově nábřeží. "Na Smetanově nábřeží se pro auta uzavře 200 m jízdní pruh ve směru od Národního divadla po konec parku Národního probuzení. Vyrostou tu předzahrádky, podpoříme místní gastropodnikatele a chystá se kulturní program," oznámil před pár dny primátor Zdeněk Hřib na sociálních sítích. A protože Hřib je muž činu, již dnes můžeme obdivovat tucet stolků, vyskládaných na silnici na nábřeží a obehnaných bezpečnostními zátarasy. Paráda!
On ten nápad, udělat z části nábřeží pěší zónu a vyrobit tam předzahrádku, sám o sobě vůbec není špatný. Třeba na Strossmayerově náměstí, velmi rušném uzlu pražské MHD, zahrádky fungují a je to fajn. O uzavření Smetanova nábřeží a jeho přeměně na pěší zónu se ostatně mluví už roky - ODS to slibovala už někdy před otevřením tunelu Blanka. Ale toto provedení je opravdu nešťastné. Spíš než jako místo k příjemnému posezení to na Smetanově nábřeží vypadá, že tam došlo k havárii vody. Asi kdokoliv si půjde tisíckrát raději sednout kousek vedle na náplavku.
Smetanovo nábřeží u Národního divadla je vedle divoké křižovatky u Tančícího domu snad nejrušnějším místem celého pravého břehu Vltavy. Denně tudy spěchají davy lidí do práce a mimochodem i do školy - FAMU leží hned vedle restaurantu Parnas. Vážně je těžké si představit, že si zrovna sem někdo půjde rád sednout, aby si vychutnal odpolední kávu nebo příjemnou večeři s partnerem. Nehledě na to, že právě těm davům lidí budou stolky a zátarasy ještě více znepříjemňovat už tak ve špičce dost nepohodlný úsek trasy. Jak by řekl klasik - v každém ohledu nešťastné.
Zklidnění Smetanova nábřeží je pochopitelně velkým tématem i na českém Twitteru. "Opravdu vychillený jak prase," píše k depresivní fotce prázdných předzahrádek jeden z diskutujících. "Jako rodilý Pražák jsem zvyklý, že se nám smějí v New Yorku nebo v Londýně. Ale s tímhle, s tímhle se nám budou smát i v Novém Jičíně, a dokonce i v Brně," poznamenal další. Výběr těch nejtrefnějších a nejzábavnějších poznámek a komentářů jako vždy najdete v naší galerii:
A jak na to všechno vlastně reaguje magistrát? "Přes Karlův most také dříve jezdila auta. Dnes už by nám to přišlo nepatřičné. Doba se mění a musíme být stále otevřeni novým myšlenkám. Chceme moderní Prahu, která bude spoluurčovat trendy světových metropolí," napsal na Twitter primátor Hřib. Tady je potřeba připomenout, že Karlův most se pro auta neuzavřel, dokud nebylo vyřešeno, kudy místo toho povede doprava.
Kritici uzavření Smetanova nábřeží se obávají kolapsu a především pak toho, že se doprava přelije do okolních, rezidenčních ulic. A když uvážíme, že v těch úzkých klikatých cestičkách kolem divadla sotva projde člověk, inu... Nezbývá, než dodat, že impulzivně uzavřít kus rušné komunikace, označit to za "první vlaštovku" a "zkoušku", a pak nepředstavit konkrétní plán, jak a kdy se to tam přestaví a promění na plnohodnotnou "kulturní pěší zónu", se jeví jen jako zbrklý populistický krok - nic víc. Krok, který může mít pěkně nepříjemné následky pro všechny.