fb pixel
Vyhledávání

Velorex: Nostalgický symbol svobody na třech kolech

Zdroj: Autor: Pavol Frešo – flickr.com, CC BY 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16691234

Koženkové vozítko Velorex známe především díky filmu Vrchní, prchni, nicméně se kdysi objevilo i v britském pořadu Top Gear. V československém seriálu Dobrá voda ho dokonce řídila i samotná Jiřina Bohdalová. Velorexů celkem vzniklo pouhých 16 680 kusů a díky své plátěné konstrukci se jedná o světový unikát, se kterým přišli bratři Stránští.

Martin Miko
Martin Miko 16.5.2023, 17:09

Velorex - světový unikát na kolech

První Velorex spatřil světlo světa v roce 1951 v malé dílně nedaleko města Hradec Králové. Jeho tvůrci, bratři František, Mojmír a Vladimír Stránští, měli za cíl vytvořit cenově dostupné vozidlo, které by bylo dostupné široké veřejnosti. A tak se narodil Velorex - malý, tříkolový automobil s otevřenou karosérií, který se brzy stal velkým hitem.

Charakteristickým znakem Velorexu byla jeho jednoduchá konstrukce a použití lehkých materiálů. Karosérie byla vyrobena z laminátového skla a nataženého plátna, což přispívalo k jeho nízké hmotnosti a ekonomickému provozu. Vozidlo bylo poháněno motocyklovým motorem a dosahovalo maximální rychlosti kolem 80 km/h.

Velorex se okamžitě stal populárním, především díky svému originálnímu vzhledu a cenové dostupnosti. Byl ideálním dopravním prostředkem pro mladé lidi, kteří toužili po svobodě a dobrodružství na silnicích. Vůz byl oblíbený nejen ve městech, ale také na venkově, kde se dokázal snadno vyrovnat s různorodým terénem.

Přestože nejznámější verzí Velorexu je tříkolová varianta, existovala také čtyřkolová verze tohoto automobilu. Přidávání čtvrtého kola přineslo několik změn a inovací, které stále uchovávaly charakteristický styl a kouzlo Velorexu.

Čtyřkolový Velorex se od své tříkolové verze odlišoval především v zadní části. Namísto charakteristického jediného zadního kola měl čtyřkolový model dvojici zadních kol, která byla umístěna vedle sebe. To zlepšovalo stabilitu vozu a umožňovalo lépe zvládat nerovnosti terénu.

Další změnou byla zvětšená karosérie, která poskytovala více prostoru pro cestující a zvětšený zavazadlový prostor. To bylo obzvláště užitečné při delších cestách nebo při přepravě zavazadel.

Legenda, co byla všem pro smích

Legendární automobil Velorex si v průběhu své existence vysloužil mnoho nezaměnitelných přezdívek, které odhalují jeho unikátní charakter a neobvyklý vzhled. Mezi tyto přezdívky patří hadrák, hadraplán, hadrolet, husí stehno, montgomerák, velouš, chroust, netopýr, pytel na mrzáky, splašené trubky a prchající stan.

Každá z těchto přezdívek odráží nějakou zvláštnost nebo vlastnost, kterou si Velorex získal mezi svými nadšenými fanoušky. Přezdívky jako hadrák, hadraplán nebo hadrolet vycházejí z použití látkového materiálu ve výrobě karosérie, což může evokovat dojem složitého hadrového skládání. Husí stehno je přezdívka, jež odkazuje na kulatý tvar Velorexu, který připomíná právě toto maso. Montgomerák zase odkazuje na britský vojenský plášť, jenž má podobnou siluetu jako Velorex.

Velouš, chroust a netopýr jsou přezdívky inspirované vzhledem Velorexu, který svým tvarem může připomínat tato zvířata. Pytle na mrzáky, splašené trubky a prchající stan odkazují na neobvyklý design a zvláštní vzhled vozu, jenž mnohé překvapil.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Velorex

https://www.velorexy.cz/

Podobné články

Doporučujeme

Další články